1--2018-t8h140-HIGHBAY.png
 
  • (0) Totaal:€ 0,00
Uw winkelwagen is nog leeg

LED040 B.V. voor  : BEDRIJFSHALLEN - KANTOREN - HORECA - WINKELS   Wij kenmerken ons door:  ---- Professionele topproducten    Eigen fabriek    Eigen import     Eigen transport      Ruim assortiment     Eigen installatie dienst    Garantie  2 tot 5 Jaar     ALLEEN PROFESSIONELE TOP KWALITEIT 

Categorieën

Uw account

LED040 -Led Track SPOTS Info

Het 3fase rail systeem is al jaren de standaard voor het verlichten van o.a. winkels, restaurants en showrooms. Dit is niet voor niets zo. Het systeem heeft de volgende voordelen:

Er is geen ingewikkelde elektrische installatie nodig, vanuit een enkel spanningspunt 
kan een lange lengte rail gevoed worden waar van uit een groot oppervlakte verlicht kan worden.

Het systeem zorgt voor een grote flexibiliteit. De spots kunnen daar waar nodig ingezet worden. 
Bij een andere indeling van de winkel is het lichtplan binnen zeer eenvoudig en snel hier op aan te passen.

Het systeem is duurzaam.  Op 3fase rails systemen van 10 jaar geleden kunnen nog steeds de nieuwste spots gebruikt worden. 
Dit komt doordat het binnenwerk van de rail van alle merken hetzelfde is. 
In fases migreren naar bijvoorbeeld LED wordt hiermee eenvoudig mogelijk.
 
3 Fases

Binnen in de rail bevinden zich 4 koperen contacten. 
Deze aansluitingen zijn door middel van een voedingspunt aan te sluiten op de elektrische installatie.  
De aarde bevind zich in de rail zelf, aluminium is een goede geleider. 
De 4 koperdraden worden gebruikt om 3 losse 230V aansluitingen in de rail aan te bieden. 
Dus drie keer een fase en één neutraal. De term 3fase rail komt hier dus vandaan.


Wat is er nodig?

In de praktijk gebruikt elke lamp slechts één fase. 
Op elke 3fase railspot zit een keuze schakelaar waarmee ingesteld kan worden welke fase dit is (L1, L2 of L3). 
In de praktijk zijn er zelden meerdere fases aangelegd richting de plafonddoos waardoor er slechts één fase op de rail voeding wordt aangesloten. 
Eén normale 230V aansluiting is dus voldoende om de rail aan te kunnen sluiten.  
De hoeveelheid lampen wat hier op aangesloten kan worden hangt af van de groep belasting. 
In de praktijk kunnen er vaak probleemloos tientallen spots op een enkele rail gebruikt worden.
 

Wanneer meerdere fases?

Het gebruik van meerdere fases kan in de volgende situaties nuttig zijn: 

Er zijn teveel lampen voor één groep. Door meerdere fases op de rail aan te sluiten en de lampen hierover te verdelen is dit eenvoudig op te lossen. 
Dit is alleen het geval bij (zeer) grote installaties.

 

Er is behoefte om lampen los van elkaar te kunnen in- of uitschakelen.  
Dit kan voorbeeld het geval zijn wanneer de rail langs de etalage loopt. 
Door lampen boven de etalage op een andere fase in te stellen kunnen deze los van de "gewone" verlichting geschakeld worden.  W
anneer de winkelverlichting uit gaat blijven de etalage spots aan. 
Met behulp van een tijdklok kunnen deze op een vast tijdstip uitgeschakeld worden.
 

Bij zonnig weer kan het in sommige gebouwen voorkomen dat de lampen in de buurt van de ramen niet ingeschakeld hoeven te worden. 
Door lampen op verschillende fases in te stellen en los van elkaar te schakelen is dit eenvoudig te realiseren. 
Dit zorgt voor een extra stroombesparing.

 

Aandachtpunten

Ondanks dat het een "universeel" systeem is, zijn de rail onderdelen van verschillende fabrikanten vrijwel nooit uitwisselbaar. 
Heeft u een bepaald merk rail dan is deze ook alleen uit te breiden met onderdelen van hetzelfde merk. 
Wij hebben ruime ervaring met onder andere Global TRAC, Global PRO, Ivela, EUtrac, Nordic Light, Power NL, en Nuco rail.  
Vrijwel alles is op bestelling door ons leverbaar.

Het is belangrijk om te weten dat de spots maar op één manier in de rail geklikt kunnen worden. 
Op elke rail is dit herkenbaar aan de verhoging  of inham aan 1 kant van de rail. 
Dit geldt ook voor alle aansluitstukken zoals voeding, hoekstuk of T-stuk. 
Voor zowel de spots als aansluitstukken geldt dat het aansluiten soepel moet gaan. 
Als dit niet het geval is zit de connector of voeding waarschijnlijk verkeerd om.  
We weten uit ervaring dat met geweld alles past, het gevolg is echter dat het rail systeem niet of slecht functioneert.

Advies

Wij zien vaak dat er bespaard word op de hoeveelheid meters 3fase rail. 
Dit is naar onze mening een verkeerde besparing. 
De rail is relatief goedkoop en wordt vaak voor vele jaren aangeschaft. 
Achteraf is het vaak lastig om de rail nog uit te breiden.  
Door voldoende rail te monteren kan elk deel van de oppervlakte verlicht worden. 
Bij een andere indeling van de oppervlakte kun je dan nog steeds een goed lichtplan toepassen.
 
De locatie van de rail is ook belangrijk. 

Bijvoorbeeld wanneer er wanden uitgelicht dienen te worden dient de rail niet te ver maar ook zeker niet 
te dicht bij de wand gemonteerd worden.  
De exacte locatie is afhankelijk van de hoogte, de te verlichte oppervlakte, reflectorhoek van de spots 
en de gewenste lichtsterke. Wij kunnen u hierin adviseren.

Zeker bij "ingewikkelde" rail trajecten is het verstandig om voor montage de spullen eerst op de grond uit te leggen. 
U kunt dan eenvoudig controleren of overal de juiste hoekstukken en voedingen aanwezig zijn. 
De montage zal hierna een stuk soepeler en sneller gaan.
 
Bij grote hoogte is het mogelijk om de rail te verlagen met staaldraad. 
Gebruik hiervoor verstelbare staaldraad nippels. 
Deze zijn door de nippel in te drukken eenvoudig en snel te verstellen. 
Dit zorgt voor een veel soepelere en snellere installatie.

HET VERSCHIL TUSSEN 1 FASE EN 3 FASE  TRACK RAIL 

Bij 1 faserails loopt de elektriciteit maar tussen twee draden, de fasedraad (L) en de nuldraad (N). 
Dit wilt zeggen dat alle lichtbronnen op de rail samen aangestuurd worden en dus ook altijd 
samen gedoofd of aangeschakeld worden.

3 fasenrails werken met drie fasedraden (L1, L2, L3), die elk apart met de nuldraad (N) gecombineerd kunnen worden. 
Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om op je rail drie verschillende circuits te maken (vb. spots, tl, pendels). 
Deze kunnen alle drie apart bediend worden.
Om effectief de drie circuits van de 3 fasenrail te kunnen gebruiken, 
moet deze aangesloten worden op een vijfaderige elektriciteitskabel

Voor- en nadelen

Voor beide systemen valt iets te zeggen, maar bij dmLights geven we de voorkeur aan het 3-fasensysteem. 
We zetten even de voor- en nadelen van dit systeem op een rijtje.

Voordelen:

3 fasenrails bieden zoals gezegd de mogelijkheid om drie verschillende circuits te creëren. 
Deze drie circuits kunnen elk apart bediend worden.
Er is meer keuze in 3 fasenarmaturen dan in 1fasearmaturen.
Een 3 fasenrail is makkelijker te installeren. Er is meer plaats om je kabels weg te stoppen. 
Doordat deze groter zijn, dekken ze ook beter het gat af waar je kabel uit komt. 
Bovendien zijn ze steviger en stabieler.
Je hoeft geen drie verschillende circuits te creëren met je 3 fasenrail, 
je kan ze ook gebruiken als 1 faserail (of 2 fasen, maar dit wordt minder gedaan). 
Om een 3 fasenrail als een 1 faserail te gebruiken, verbind je L1, L2 en L3 met elkaar. 
Daarna maakt het niet uit in welke stand de schakelaar van de spots staat, ze branden altijd.
Op een 3 fasenrail kan je drie maal zoveel vermogen installeren (interessant voor winkels met veel spots op lange rails).

Nadelen:

3 fasenrails kosten iets meer dan 1 faserails.
Esthetisch zien armaturen voor 3 fasensystemen er iets minder verfijnd uit, 
omdat ze op hun basis nog een knop hebben om de fase te kiezen waarop ze moeten verbinden.